Článok o CMS systémoch v PROFITe

Téma venovaná novinkám okolo redakčného systému Etomite.

Moderátor: Moderators

Používateľov profilový obrázok
_rasel^
ETOMITE Admin
ETOMITE Admin
Príspevky: 1122
Dátum registrácie: Ut Sep 20, 2005 1:03 am
Bydlisko: Košice (SR)
Kontaktovať používateľa:

Článok o CMS systémoch v PROFITe

Príspevok od používateľa _rasel^ »

Zdravím Etomiťákov. Do mailovej schránky mi prednedávnom prešiel mail s nasledovným obsahom. Ak by sa chcel niekto k nemu vyjadriť, tak smelo dobtoho... momentálne sa k nemu pokúšam napísať prvú odpoveď a neskôr ju aj zverejním.
Babiak Martin napísal:1. INTRO



Dobry den, ...

...do biznis casopisu PROFIT pisem clanok o CMS systemoch s cielom dat jeho cielovej skupine citatelov nejaku ideu, resp. napad . Sucastou clanku bude aj some prehlad CMS s dodavatelmi a okrem komercnych systemov tam chcem dat aj free systemy.

Kvoli zameraniu clanku na zaneprazdnenu cielovu skupinu by som ale v pripade free systemov potreboval nejake kontakty na ludi, co by boli v stave niekomu, kto sa rozhodne pre free system, v stave poradit, ukazat mu to – od hostingu, instalacie az po naucenie prace s takym CMS – proste hladam konzultantov (skolitelov) pre free systemy. Cloveku, co si chce urobit nejaky portalik je v zasade jedno, ci da 5-10 tis. sk za nejaky low costovy komercny CMS alebo takemuto konzultantovi, ktory mu v ramci skolenia, co si dohodnu da napalene CD/DVD so vsetkym, co potrebuje a este mu to predvedie.

Takato idea sa mi zda zaujimava aj pre Vasu komunitu, pre ktoru by predstavovala urcite zarobkove moznosti.





2. PRETO VAS CHCEM POZIADAT, ...

...aby ste tento mail rozsirili v ramci svojej komunity, najlepsie, aby ste ho zavesili na jej web (ja sa kvoli jednemu clanku nikde registrovat nemienim) a ak sa najdu ludia, co by boli ochotni ludom v snahe o vlastny portal pomoct, tak aby sa niekde na stranke komunity odpublikovali.

Ja by som potom do prehladu systemov v clanku dal link nie na vyrobcu, ale na stranku so zoznamom takychto ludi (pripadne www of home page komunity s menu-cestou, ako sa na zoznam preklikat (lepsia je prva alternativa))





-----------------------------------------------------------

3. ZAMER CLANKU - KOMENT

(specif. cielovej skupiny, idea, ktora sa jej clankom prezentuje + other poznamky, ktore mozu clenovia Vasej komunity zobrat do uvahy pri ponuke skoleni-konzultacii – posielal som to aj producentom komercnych CMS a aj nadriadenemu do PROFITU, ked sme rozoberali moznost napisania takehoto clanku – su to hlavne poznamky, ak budete mat niekde pocit, ze je to trochu chaosne, tak tu cast berte ako bodove poznamky)



-----------------------------------------------------------

3. 1. ZAMER CLANKU – CORE ....

-----------------------------------------------------------



SPECIFIKACIA ZAMERU CLANKU a naznak informaciim, na ktore sa budem koncentrovat



1. IDEA: existuju hotove aplikacie, ktore beznemu pouzivatelovi umoznia vytvorit vybornu web prezentaciu bez akychkolvek znalosti programovania a webovych technologii



2. CielovaSkupina:



a) odbornici roztruseni po praxi, ktori disponuju ziadanymi vedomostami. Su o ne ochotni sa podelit, ale nemaju sajnu ako ich efektivne a jednoducho davat na web (technicky su nezdatni – robia s Officom), pripadne uz nemaju nervy sa ucit dalsi programovaci jazyk, lebo tazisko ich skills je mimo programovania (moj pripad :-)



b) others, co maju potrebu nieco/seba prezentovat a blogy su uz pre nich prilis primitivne



3. DOVOD: ak vedia nieco, o co je zaujem, tak nie je dovod generovat web traffic nejakej wikipedii (technologicky je to tiez len CMS), ked to mozu robit pod vlastnym menom. Ak to bude dobre a navstevovane, tak mu to prinesie:



a) vybudovanie mena (vyuzitelne v brandzi na to, aby ON prestal na pohovoroch hovorit, kolko by chcel a zacal pocuvat prichadzajuce ponuky, kde sa ho budu snazit ‘nahirovat’),



b) vlastny biznis/ bocny prijem – ak to bude generovat slusny traffic (ci uz pre medianovu populaciu alebo pre dobre identifikovatelnu cielovu skupinu), je len otazka casu, kedy ho niekto oslovi s ponukou umiestnenia reklamy na jeho web, pripadne najde sponzora.



c) stale sa bavime o low costovom rieseni, ktore je v “kick off” faze bez problemov schopna znasat fyzicka osoba (ponuka je siroka – od free systemov, cez low costy az po drahe systemy.





Co bude hladat... BASE INFOS !!! (s jednoduchym popisom o co ide)



(na zaklade tohoto zostavim xls tabulku, do ktorej sa budu doplnovat cany a nazvy modulov, aby sa dala vykalkulovat cena riesenia)



Cloveka popisaneho hore s motivom zaplnit si vecery bude asi zaujimat some:

- low costovy start-up, ktory znesie aj fyzicka osoba.

- zrejme nebude chciet hned naplnat some e-shop – aj nek nie je vylucene, ze ak bude robit napr. some recenzie a pod., tak produkty z danej brandze tam nakoniec tiez nebude chciet zavesit.

- na zaciatku bude chciet nejaky portal pre spravu clankov,

- k clankom bude dobre mat moznost dat nejake reakcie/diskusiu,

- ked na portal prida some novinku, moze chciet, aby system automaticky dal mailove avizo registrovanym navstevnikom a ludom, co sa sice nechceli priamo registrovat, ale maju zaujem o posielanie takehoto aviza (nebolo by od veci, keby sa clanku dal nastavit priznak, ci info je na posielanie mailu/nie),

- registracia pouzivatelov (ked uz som ju nacal),

- anketa ... ak nabehne do citlivych/kontroverznych tem/ niekomu stupi na otlak.... nebude okrem diskusie od veci aj anketa,

- jazykove verzie - ak sa bude venovat detailne nejakej odbornej brandzi, tak nebude od veci mat nieco, co spravuje aj viac jazykov,

- odbornik by mohol chciet urobit slovnicek pojmov, ktore sa mozu v ramci clankov v pripade potreby opetarivne vysvetlit pri presunuti kurzora na dany termin

- RSS asi netreba - kym to nie su regulerne noviny, co pridavaju denne desiatky sprav, tak sa bez toho asi aj zaobide - postacia mailove aviza,



- urcite bude potrebovat do toho davat pohodlne obrazky, tabulky a pod....,

- organizacia reklamy- pokial zozenie some sponzora, bude tam nejako chciet pridat banner a pod., pripadne k nejakemu konkretnemu clanku bude chciet priradit nejake konkretne bannery, ktore budu na pre reklamu rezervovanom mieste, ale pre clanky sa reklamy mozu lisit,

- viaceri editori (on zostane admin) - ak sa mu to zacne rozbiehat, moze o vyjadrenia poziadat dalsich ludi, ktori budu moct nieco na portal napisat – napr. ku konkretnemu clanku, teme a pod...

- schopnost pracovat a zobrazovat veci z wordovskych a podobnych suborov – aby sa nemusel pouzivat implicitny editor (samozrejme s obmedzeniami, ktore z takehoto textu vyplyvaju)

- da sa to prevadzkovat na lubovolnom hostingu, alebo len u dodavatela?

- “off lilne possibility” ... existuje moznost instalacie na domace PC bez internetu? Vo faze naplnania obsahu to moze robit na svojom pc – bude to mat pokope, nemusi mat ani pripojenie na net, moze s tym hocikde ist a popracovat – aj tam kde nema pripojenie na net.... a ked bude mat zaklad hotovy, tak to rovno vsetko prenesie na web – da sa to? Ako? Co si musi nainstalovat a pod...







DALSIE INFOS !!! (dolezite, s obsiahlejsim popisom)



1. FILTROVANIE CLANKOV

Takyto clovek nema sancu konkurovat internetovym novinam co sa tyka mnozstva prispevkov a clankov, jedine kvalitou. Nevyhodou novin je , ze je to seriova vyroba, kde ten novinar pokial chce zarobit, tak sa s tym nemoze nejako extra XXXL :-) tentovat. Jeho pridanou hodnotou teda moze byt, ze ked sa s temou velmi dlho zaobera a ked sa osobne zaobera s kazdym clankom, tak veci, ktorou sa v clanku zaobera, moze priradit mnozstvo filtrovacich priznakov - ci uz jednoduchych, alebo odstupnovanych v nejakej stupnici kvality/% a pod. Ide o to, aby system vedel pruzne spravovat polia pre tieto priznaky na urovni poli databazy – tj. aby mu dovoli operativne pridavat nejake dalsie polia (je nepravdepodobne, ze na zaciatku, ked navrhuje databazu, pride na vsetko, co mu blysne hlavou v case, ked sa uz bude zaoberat len obsahom a nie technologoiu)...



2. ROBENIE SABLON

existuje u Vac some modul, v ktorom si je mozne vizualne urobit sablonu a ono to ten zdrojak nejako vygeneruje?







BLIZSIE K ZAMERU, KTORY SOM PREZENTOVAL NADRIADENEMU v PROFITe (poznamky su pisane z pohladu citatela)

(ak Vas k tomu nieco napadne, na co treba upozornit, zoberie sa to do uvahy ... poprosim ale strucne)



4. INFOS (konkretne, tj. okrem vizie), ktore clanok ma priniest (v podstate, co by ste ako citatel – nadejny web redaktor mali vediet a uvedomit si)...

a) prehlad moznosti takychto systemov (je to some jadro, okolo ktoreho je plejada rozsirujucich modulov – od nejakych diskusii, mail listov,.... az po eSHOP – teda pokial si da robotu s obsahom, tak nema problem urobit rosiahle potralove riesenie), POZN: TU KOMENTARE NEPOTREBUJEM



b) tortura , tj to, cim si musi prejist, aby si doma sadol a zacal pisat to, kvoli comu sa to rozhodol rozbehnut (predpoklad: je na zelenej luke (ma iba pocitac, maximalne internetove pripojenie) – teda procedura fyzickeho zabezpecenia fungovania portalu:

- internetova domena (co, u koho, za kolko – pripadne preco ... s alternativami)

- webove sidlo – nainstalovanie cms a podpornych technologii (sql, apache server, a pod. – v podstate podmienky na strane hostingu z predchadzajucej odrazky, aby to vobec nakopol - ) (co, u koho, za kolko – pripadne preco ... s alternativami ... nejaky rozumny kompromis medzi technologickym backgroundom a len pochopitelnou ideou s ohladom na nasho citatela).. nejake typicke instalacie: len stranka, portal, portal s navesenym eShopom....

POZN: UVITAM STRUCNY BODOVY POSTUP S CENAMI A DALSIMI PODSTATNYMI INFORMACIAMI



c) samotny CMS – uvedomte si, co tam chcete mat a podla toho si namiesajte kokteil rozsirujucich modulov.

d) VASA PRIDANA HODNOTA, -aby sa to nerobilo len hura systemom, treba mat jasno v SWOT a poriadne to naplanovat.... resp. fakty, ktore vzhladom na moj zamer mam stale na mysli



- silne filtrovacie/vyhladavacie moznosti portalu - !!! – sirkou obsahu nemate sancu konkurovat redakcii so stuffom = 10-30 ludi (redaktori+repoteri) + spolupracovnici (radovo desiatky), ktori funguju na honoraroch. Tieto bezne portaly (e-noviny a pod.) su ale seriova vyroba, kde sa nikto nezaobera indexovanim clankov podla roznych kriterii a zodpovednym pridelovanim filtrovacich priznakov. Semanticky web je v nedohladne, tak jedinou vasou hlavnou pridanou hodnotou nie je kvalitny obsah (ten maju aj renomovane e-noviny), ale schopnosti dohladat konvergentnu info.



.....(vyhodene)....



- jazykove mutacie – pokial ste v stave tie veci pisat aj po anglicky (alebo to nejako organizacne zabezpecit), uvedomte si, ze slovensko je malicka krajina s mizernou kupnou silou, penetraciou internetu, rigidnymi nakupovacimi stereotypmi, ..... a anglictina spristupnuje globalny trh – hlavne v pripade riesenia so zavesenym eShopom sa cielova oslovena skupina rozsiri na 10000x



- next – nejake pikosky z tej brandze, nejake review slovenskeho biznisu v tejto brandzi, problemy – napr. Nikde som nevidel kurzy prace so some CMS systemami – otvorte si hociake inzeraty a mate more kurzov na html, php, css, aj FrontPage,... proste tvorby www stranok a pritom nikde nie je ziadny CMS sys kurz.... Nejakemu manikovi je lepsie si kupit za 5-10 tisic 2-3 dnovy kurz, kde dostanem krabicu s free systemom a od niekho, co sa vyzna infos a predvedenie, ako to nainstalovat, rozchodit, robit s tym, ... ako platit 20-30 tis. za nieco komercne... ale nic... co to ta skoliaca brandza zaspala?, alebo vobec nezaregistrovala takuto technologiu? (oslovim aj ich) Jeden z parametrov mojho buduceho vyberu bude prave takato moznost – diskusne fora alebo anglicke manualy free systemov sa mi citat nechce (som sice tecnicky zdatny, programujem roky, ale cele to ma svoju hantyrku, v ktorej sa ja nevyznam a uz nemam mentalnu energiu sa s tym zaoberat – chcem robit svooju vec..., a ked sa v tom nevyznznam ja, tak co niekto, kto sa o IT obtrel len skrz ms office... – TOTO TAM TIEZ TREBA PODCHYTIT – mozno sa rozkyvu...)





Male clanocky, tabulky,.... pre vizualne zdynamizovanie hlavneho clanku a zhrnutia s fast infos



5. PREHLAD SYSTEMOV – klasicka tabulka s produktami/rieseniami s vyznacenim features, producentov, cien, pripadne vykalkulovane ceny typickych rieseni. ...komplexny prehlad ... pocty instalacii a pod.



6. instant message – bodovy postup rozbehnutia takhoto prijektu (co, u koho, za kolko – ziadne preco)
..:: Etomite CMS → Rulezzz !.!.!. ::..
Napísať odpoveď